lördag 28 maj 2011

En upplevelse….

....ekorre

….som man inte alla dagar får se i naturen, hade jag förmånen att uppleva idag. En upplevelse som inte är många förunnade, eller kanske lämpligare att skriva, att det inte är en helt vardaglig händelse för de flesta. Som av bilderna kan ses, så är detta en varelse som de flesta naturvänner känner igen. Att få se den i dess rätta naturmiljö, gjorde att upplevelsen kändes ännu större.

Att jag träffade på den på tidiga kvällen ca sextiden, förvånar mig, för enligt vad jag förstått är dessa nattaktiva och rör sig mest i skydd av mörkret. Men den här satt lugnt på sin kvist och dåsade i det bleka solskenet, ända tills jag började sikta på den med kameran. Sakta började den smyga iväg uppför den grova granstammen, men den gjorde ingen panikflykt, så jag fick en del fotografier på den, men de flesta blev oskarpa och kasserades. På vägen uppför trädet försvann den bakom stammen och trots ihärdigt spanande såg jag den inte mera. Vid granskning av trädet upptäckte jag en ekorrlya som den eventuellt använde som bostad för tillfället och nu kröp in och gömde sig i.

....ekorreEkorrlya

Tittar man lite närmare på bilderna kan man se (läs fantisera) att det kanske är en dam och kanske ännu därtill är i slutet av graviditeten. Kanske blir det småttingar till sommaren, vem vet? Det troliga är nog att den bebor ekorrlyan, för med den stora magen kommer den nog inte in i någon fågelholk.

Inga kommentarer: