onsdag 10 augusti 2011

Till skogs!

Blåbär

Nog läser man och hör att det händer stora saker ute i världen, men att det sker saker också på nära håll är ju inte så vanligt. Nu har det nämligen hänt att en sådan som jag har fått ´dillet´ att söka mig till skogs för att plocka blåbär, det sker ju inte varje år. Förvisso så hade jag tidigare sett ett ställe där dom blåa bären verkade trivas och växa upp, i väntan på att någon skall skörda frukterna. Och bärplockare tycks det ju finnas, för när jag idag kom till stället, utrustad med ämbare och bärplockare (sådan manick som man river loss bären från riset), så hade någon redan varit där och plockat bort det mesta och resten var i stort sett nertrampat. Men så är det ju i bärskogen, man plockar bort det största och vackraste och resten skiter man i. Visst fick jag plockat så mycket som jag behöver för eget behov, nog tror jag att ett halv ämbare skall räcka åt mig, om inte så finns det ju goda sylter och soppor att köpa i affärerna. Jag hoppas även att min “företrädare” blev nöjd med sin skörd.

Inga kommentarer: