onsdag 18 april 2012

En annorlunda nötskrika.

 

P4187831

En lite beteendeavvikande nötskrika har vistats vid Kvärnlindo i dag och vid närmare eftertanke så fanns den där redan igår. Idag på förmiddagen när jag anlände till husvagnen, befann skrikan sig på fågelbrädet. Normalt så är nötskrikorna mycket vaksamma och försiktiga och sticker iväg vid minsta rörelse, men inte denna. När jag kom körande med åbäket och stannade på någon meter ifrån den så flög den ca. fem meter och satte sig i en liten rönn. Där satt den och såg helt oberörd ut, trots att jag gick runt och fotograferade på några meters avstånd. Detsamma upprepade sig nu på kvällskvisten när jag gjorde en sväng till husvagnen. Nu satte jag mig en stund i husvagnen för att kolla om den återvände till fågelbrädet… och visst gjorde den det. Inga flygproblem och inget fel på matlusten hade den heller, utan lät sig väl smakas av fågelmaten, så inte verkade den vara speciellt sjuk. Har den fått hormonrubbningar nu inför våren, eller är den bara “knäpp” i huvudet, det kan man fråga sig.

P4187842

P4187854

Inga kommentarer: