lördag 13 oktober 2012

Kårren på brädet.

PA139290

 

Förmiddagskaffet intas (vilket inte sker alla dagar) vid vanliga platsen vid köksfönstret med fågelbrädet mitt i synfältet. Nu uppenbarade sig en ekorre, som hade bråttom att förse sig med fåglarnas morgonfrukost, som jag just hade serverat dem. Jag tror inte att jag hade någon ekorre på fågelbrädet  senaste vinter (kan nog minnas fel), men året innan var dom trogna matgäster. Få se om denna var en kringströvare, eller om den återkommer.

 

PA139291

Jag gjorde också en tur till mina matningar, både gamla skogsmatningen och Siilas, Torppi inte att förglömma, där är ju den största matruljansen, med talgoxar, talltitor och tofsmesar, samt någon blåmes ibland. Jag väntar ännu på svartmesens ankomst.

Jag satt en god stund vid skogsmatningen och bara slappade och tittade på de stressade fåglarna. En bit bort i skogen hörde jag några nötskrikors högljudda och ilskna skränande och jag förstod att det var något i deras närhet som retade gallfeber på dom. Jag gjorde kameran beredd och väntade att få se vad det var för oroselement som gjorde dem så ilskna. Min väntan blev inte så lång innan en duvhök med två nötskrikor fastklistrade vid rumpan, kom lågtflygande mellan granarna. Allting gick så snabbt, så min tanke att få några fina bilder, blev nog bara en tanke. Men trevligt ändå att få se och uppleva det reala livet i naturen. Inte är fåglarnas liv i skogen enbart sång och glädje heller.


Vädret idag: Mulet och en aning regn, svag vind, 4-5 grader.

Inga kommentarer: